موکت ها بخشی از وسایل منزل شما هستند که گرد و خاک و غبار بسیار زیادی را لا به لای پرز هایشان جمع میکنند و با وجود جارو کشیدن های هفتگی خانم های خانه باز هم به خوبی تمیز نمی شوند . همچنین نکته ی دیگر آن است که موکت ها بخاطر این میزان گرد و خاکی که در خود دارند باعث کثیف و چرک آلود شدن وسایل منزل شما هم می شوند از همین روست که تمام خانواده ها در زمان اسباب کشی اولین مرحله ی کار خود را به جمع آوری موکت های منزل و فرستادن آن ها به شرکت های خدماتی برای شست و شو اختصاص می دهند تا در زمان ورود به خانه ی جدیدشان همراه با وسایلی که به هنگام جابجایی اسباب منزل همگی به خوبی تمیزشده اند ، به علت گرد و خاک داشتن موکت ها با آلودگی فضای منزل و گرد و خاک گرفتن دوباره ی آن مواجه نشوند .

به طور معمول اغلب خانواده ها در زمان جا به جایی موکت های منزل خود را تعویض می کنند اما موکت های بعضی از قسمت های منزل مثل : اتاق خواب فرزندان یا موکت نشیمن که معمولا از جنس و قیمت بهتر و بالاتری برخوردارند تعویض نمی شوند . در نتیجه شستن موکت این بخش ها ضروری است . از این رو شرکت باربری شیخ بهایی طی این مقاله به شما عزیزان راهنمایی های ارزشمندی در این زمینه ارائه می کند .

اولین مرحله کار رفع لکه هایی است که روی موکت وجود دارند

به محض دیدن لکه ، در هر قسمتی از موکت باید آن را پاک کنید .حال سوالی که پیش می آید این است که برای از بین بردن این لکه های مزاحم چه باید کرد ؟؟

پاسخ این سوال شما در دستان ماست ، لکه‌ های ناشی از مواد مایع را توسط حوله کتان یا دستمال سفید خشک کنید.

این نکته ی مهم را یادتان باشد که هرگز دستمال را روی موکتتان مالش ندهید چون این کار باعث می شود تا لکه بیشتر به داخل فیبر های موکت نفوذ کرده و پاک کردنش سخت تر شود.

با فشار دستتان روی حوله ی تمیز و خشک ، تا حد ممکن قسمت لکه شده توسط مایع را خشک کنید.

نکته ی حائز اهمیت دوم نوع لکه بر مورد استفاده برای از بین بردن لکه است

اصلا نگران نباشید چون ما روش ساخت این لکه بر را هم به شما آموزش میدهیم به منظور ساخت لکه بر دست ساز

یک ) چند قطره مایع ظرف شویی را داخل مقدار کمی آب حل کنید .

دو ) تقریبا 4/1 قاشق چای خوری از ن را به یک لیتر آب اضافه کنید.

سه ) مقدار کمی از این مایع را بر روی محل لکه بریزید به طوری که موکتتان بیش از حد خیس نشود.

چهار) به آرامی و توسط یک دستمال تمیز لکه را پاک کنید.

پنج ) حال کف و را به وسیله ی آب تمیز کنید.

شش ) این کار را تا زمانی که لکه ها به طور کامل پاک شوند ادامه دهید.

در صورتی که جنس موکت شما از الیاف مصنوعی باشد رنگ موکتتان تغییر کرده و این امر اغلب نشان دهنده ی چسبناک بودن ماده ای که موجب لکه شدن موکت شده است . در صورت مواجهه با چنین لکه هایی قسمت کثیف را با آب گرم به خوبی شسته و با دستمال سفید و تمیز کاملا خشک کنید .

دقت کنید که در مورد لکه شدن موکت های چشمی هرگز نباید ا آب گرم یا سرد استفاده کنید برای از بین بردن لکه این نوع موکت ها حتما ز آب ولرم استفاده کنید .

یادتان باشد که برای لکه برداری از موکت هایتان هرگز از آمونیاک یا لکه بر های حاوی مواد قلیایی استفاده نکنید چرا که این نوع مواد به علت ترکیباتشان باعث آسیب دیدن جدی بافت موکت های شما می شوند .

توجه داشته باشید که ؛ موکت‌ها و پادری‌هایی که از جنس الیاف گیاهی مثل کنف هستند ، نسبت به موکت های پشمی و ساخته از مواد مصنوعی ، ساختار زبر و سخت تری دارند و نسبت به لکه بردار مقاوم ترند و سخت تر لکه برداری می شوند .

نکته ی مهم دیگر که نباید آن را فراموش کنید این است که :

حتما و حتما و حتما بعد از پاک کردن لکه از روی موکت ، قسمت خیس شده را فورا با فن یا سشوار و حرارت کم خشک کنید.

برای از بین بردن لکه های سر سخت شمع از روی موکتتان ؛

ابتدائا لکه خشک شده ی شمع را به وسیله ی یک قاشق از روی سطح موکت بتراشید

سپس در محل لکه دستمال کاغذی یا پارچه ی سفیدی پهن کرده و با اتویی که حرارت آن پایین است روی آن را به آرام اتو بکشید .

زمانی که موم ها به طور کامل جذب دستمال شدند آن را از روی موکت بردارید .

 

تصویر اصلی محتوا

پرسش و پاسخ