ابلاغ تعویض و لغو کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل بار

ابلاغ تعویض و لغو کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل بار

تهران - ایرنا - معاون حمل ونقل و پایانه های استان تهران گفت: دستورالعمل جدید صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (کارت هوشمند) رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی به تشکل های صنفی ابلاغ شد.

حسن عبدالملکی سه شنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور تشریح دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (کارت هوشمند) رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی جلسه ای با حضور جمعی از تشکلهای صنفی در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد.

وی ادامه داد: در مسیر نظارت دقیق بر بخش حمل و نقل عمومی دستور العمل جدید شرایط صدور، تمدید، تعویض و لغو کارت هوشمند رانندگان در سه بخش حمل کالا، مسافر و روستایی از سوی ریاست سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای کشور اعلام شد.

عبدالملکی گفت: شرایط سنی متقاضیان به تفکیک فعالیت در دو بخش بار(رانندگان باری گواهینامه پایه دوم حداقل 23سال و رانندگان باری گواهینامه پایه یکم حداقل 25سال ) و مسافر (برای رانندگان سواری و مینی بوس حداقل 23سال و رانندگان اتوبوس حداقل 25سال) تعیین شد.

وی افزود: همچنین حداکثر سن برای تمام رانندگان به جز رانندگان حمل ونقل روستایی 55 سال از موارد لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگان برون شهری است.

عبدالملکی گفت: افرادی که به تازگی برای رانندگی بر روی اتوبوس های بین شهری فعالیت می کنند به منظور تجربه اندوزی در سال اول فقط به عنوان راننده دوم می توانند فعالیت کنند.

وی به تسهیلات ویژه برای ایثارگران اشاره کرد و گفت: این افراد می توانند با ارایه مدرک تحصیلی در یک مقطع بالاتر و از ارایه گواهی یا معرفی نامه ممهور به مهر سازمان تامین اجتماعی یا صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مستثنی شوند.

وی افزود: متقاضیانی که به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز با دارا بودن کارکرد حمل ونقلی تاکنون نتوانسته اند نسبت به اخذ مجوز فعالیت در بخش حمل و نقل جاده ای اقدام کنند می توانند حداکثر تا شش ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل با داشتن مدرک تحصیلی پایان پنجم ابتدایی یا دوره نهضت سوادآموزی و با تائید اداره کل حمل و نقل استان نسبت به دریافت برگ فعالیت، اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سوم راهنمایی (سیکل) یا معادل آن برای رانندگان برون شهری و مدرک پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی برای رانندگان حمل ونقل روستایی الزامی است.

معاون حمل و نقل و پایانه های استان تهران تاکید کرد: رانندگان متقاضی فعالیت در حمل ونقل روستایی تنها مجاز به رانندگی در مسیرهایی که از مبادی روستا به روستا انجام می شود به شرطی که در مسیر تردد آنها شهر و یا شهرستان وجود نداشته باشد و یا از طریق مبادی روستاها به نزدیکترین شهرها و شهرستانها ( و بالعکس )انجام می شود خواهند بود .

عبدالملکی تصریح کرد: برای تمدید کارت هوشمند رانندگی علاوه بر معرفی نامه از انجمن صنفی و یا کانون رانندگان بار و مسافر، به استثنای رانندگان بخش حمل ونقل روستایی همراه داشتن 24 فقره بارنامه صادر شده برای رانندگان در بخش کالا با حداقل مسافت 10 هزار کیلومتر و 60 فقره صورت وضعیت حمل و نقل مسافر الزامی است.

وی افزود: برای رانندگان بخش مسافر برون شهری نیز با حداقل طی مسافت 30 هزار کیلومتر و رانندگان حمل ونقل روستایی دارا بودن کارکرد به میزان حداقل تعداد 24 صورت وضعیت مسافری با حداقل طی مسافت چهار هزار کیلومتر در یک سال الزامی است.

همچنین وی اعلام داشت: برای تمدید کارت هوشمند رانندگان بخش حمل و نقل بین المللی نیز دارا بودن حداقل 24فقره بارنامه بین المللی و یا شش فقره CMR رسید شده را در یک سال ضروری است .

معاون حمل و نقل با تاکید بر اجرای ضوابط و مقررات و ارتقای ایمنی خاطر نشان کرد: رانندگانی که مرتکب تخلف منجر به بروز تصادفات فوتی شدید جاده ای می شوند، مدت زمان غیرفعال نمودن برگ فعالیت و یا محرومیت از رانندگی در حمل و نقل عمومی بین شهری از یک ماه تا یکسال و در صورت تکرار تخلف بیش از سه بار ظرف مدت 2سال کمیسیون مجاز است این برگ را به طور دائم لغو کند.

از دیگر موارد مطروحه در این دستورالعمل وضعیت بیمه رانندگان، تعیین سقف سنی فعالیت رانندگان (69 سال برای تمدید کارت هوشمند)، عدم تصدی به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سه گانه و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی و مؤسسات عمومی غیردولتی و عدم اشتغال به حرفه های موضوع قانون صنفی، اضافه نمودن پارامتر مسافت در ارزیابی و محاسبه کارکرد رانندگان به منظور جلوگیری از سو ء استفاده احتمالی و معافیت اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن های صنفی از ارایه کارکردهای اشاره شده و گذراندن دوره های باز آموزی برای رانندگان در هنگام تمدید کارت هوشمند می باشد.

تهران/1699/1348

 

 

انتهای پیام /*

تصویر اصلی محتوا