آلودگی هوا مشکل و درد سر بزرگیست که این روز ها تمامی شهر ها و کشور های جهان با آن گلاویز هستند . آثار مخرب آلاینده های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت نیروی انسانی جامعه یکی از معضلات اساسی جوامع مدرن امروزی است . به راستی راهکار چیست ؟! چه باید کرد برای جلوگیری از رشد سریع این آلودگیها ؟

شرکت باربری شیخ بهایی به علت اهمیت بالایی که رای سلامتی شما همراه همیشگی خود قائل است دست به معرفی محصولی مؤثر در این زمینه زده است که در ذیل مطلب با آن آشنا خواهید شد .

دوچرخه برقی پروژه ملی است که از توسط پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان‌های محیط زیست و شهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها طراحی و ساخته شده است. مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص این پروژه ملي گفته است که : در آغاز به کار این پروژه ملی، چیزی که مد نظر متخصصان بود ، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک بوده است. این دوچرخه مصارف زیادی می‌تواند داشته باشد، از جمله فواید این فناوری میتوان به از بین بردن آلودگی هوا در کلان‌شهرها یا کاهش آن به میزان قابل توجه اشاره کرد . این دوچرخه از باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است تشکیل می شود ، از ویژگی های این دوچرخه ی طبیعت دوست میتون به این نکته اشاره کرد که می‌تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند. در حال حاضر ، به علت در نظر گرفتن جنبه ی  ورزشی و اهمیت به آن در پروسه زندگی شهری امروز طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفته است . با طراحی این فناوری، در واقع ایجاد یک سیستم حمل و نقل انرژی پاک در دستور بوده است و ایجاد محیط پاک در شهرهای کلان، هدف اصلی این پروژه بوده .

این دوچرخه اولین محصولی است که در این زمینه ارائه شده و در کنار آن طراحی موتوربرقی و وسایل برقی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. در مورد عملکرد این دوچرخه و نحوه شارژ باتری آن  هم میتوان گفت که : این دوچرخه از طریق اتصال به برق شهری قابل شارژ است و با دو ساعت متصل شدن باتری به برق شهری، دوچرخه شما برای همراهی تا 80 کیلومتر با شما آماده می شود . علاوه بر این نکته ی حائز اهمیت این محصول این است که باتری به نوعی طراح شده تا در زمان رکاب زدن و یا قرار گرفتن در سرازیری از نو به صورت خودکار شارژ می‌شود و با استفاده از این خاصیت عالی ، می‌توان برای مسافت طولانی از آن استفاده کرد. نمونه خارجی این محصول در حال حاضر در بازار های جهانی موجود است ، اما متخصصان داخلی از مرحله نخست تا آخر این محصول را از نو طراحی کرده و ساخته‌اند، تا دانش فنی این محصول بومی باشد.

در حال حاضر این محصول تمام مراحل طراحی و شیوه طراحی خود را طی کرده است، اگر این محصول فناورانه به تولید انبوه صنعتی دست پیدا کند ، با قیمتی مناسب دراختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.برای راه انداز این پروژه مهم ملی به طور جد هشت ماه توسط کارشناسان مختلف در بخش‌های کنترل، سیستم موتور، ذخیره انرژی و حمل و نقل وقت صرف و کار شده است، تمام تست‌های مربوط به دستگاه‌های کنترلی اعم از ایمنی و فنی بر روی این محصول فناورانه تست شده است. تولید و عرضه این محصول در کلان‌شهر تهران می‌تواند به کاهش آلودگی‌های صوتی و آلاینده‌های هوا کمک بسیاری کند. این محصول فناورانه در پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در نمایشگاه دائمی تهران در معرض دید عموم قرار داده شد

تصویر اصلی محتوا

پرسش و پاسخ