حمل و نقل، گره کور صادرات محصولات کشاورزی مازندران

حمل و نقل، گره کور صادرات محصولات کشاورزی مازندران

ساری-ایرنا- کمبود یا نبود زیرساخت حمل و نقلی مناسب در مازندران به گفته دست اندرکاران بخش اقتصادی ، صادرات محصولات کشاورزی این استان به کشورهای حاشیه دریای خزر را زمین گیر کرده است .
این کمبود که از دیرباز در استان وجود داشت بتازگی و زمانی بیشتر نمایان شد که کشور روسیه پس از تحریم های اتحادیه اروپا و به دنبال آن اختلاف پیدا کردن با ترکیه ، برای واردات محصولات کشاورزی ایران از جمله لبنیات ، گوشت مرغ و مرکبات اعلام آمادگی کرد.
استان مازندران در این فرصت به خاطر داشتن برندهای مشهور تولید لبنیات، در اختیار داشتن زنجیره کامل پرورش و تولید گوشت مرغ و داشتن رتبه نخست تولید مرکبات و کیوی کشور در کنار واقع شدن در حاشیه دریای خزر موقعیت مناسب و کم نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی به چنگ آورده است .
این فرصت در کنار وجود سه بندر مهم امیرآباد بهشهر ، نوشهر و فریدونکنار ، مازندران را به بی بدیل ترین شریک تجاری کشور روسیه و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل کرده است ، ولی بهره گیری از این فرصت هم اکنون به مشکلی به نام حمل و نقل برخورده است که گویی مختص این استان است .
بر اساس آمارهای رسمی سالانه 2/2 میلیون تن مرکبات، 45 هزار تن کیوی، 180 هزار تن گوشت مرغ( 11 درصد نیاز کشور)، 700 هزارتن شیرخام و پنج هزار و 230 تن لبنیات در مازندران تولید می شود .
مازندران بر اساس آمارهای رسمی کشوری در تولید 14 محصول کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و 10.5 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی ایران هم در اختیار این استان است .
بر اساس اعلام مسئولان دستگاههای دخیل در صادرات و واردات ، تجار مازندرانی اکنون به خاطر نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقلی از جمله کانتینرهای ویژه ، محصولات کشاورزی را به استان همجوار گیلان برده و از آنجا با نام آن استان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می کنند .
آمار کامیون های دارای کانتینر سردخانه ای در مازندران اکنون بین 40 تا 50 دستگاه برآورد می شود در حالی که نیاز استان برای پاسخگویی به صادرات محصولات کشاورزی دستکم یکهزار دستگاه است.
رئیس اتحادیه باغداران مازندران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : مهم ترین مشکل صادرات مرکبات استان هم اکنون ضعف زیرساخت حمل و نقلی و گران بودن نرخ جا به جایی در مقایسه با دیگر کشورهاست .
محمدعلی شعبانی افزود : در شرایط فعلی نرخ جا به جایی کالای صادراتی به روسیه با کانتینرهای داخلی هفت تا هشت هزار دلار است در حالی که در کشورهای همجوار بین 3.5 تا چهار هزار دلار برای تجار تمام می شود.
وی ادامه داد : این اختلاف قیمت باعث شده تا ما مرکبات مازندران را به آستارا در استان گیلان منتقل کرده و از آنجا با کانتینرهای روسی صادر کنیم .
شعبانی گفت : در مازندران برای صادرات مرکبات مازاد بر مصرف داخلی به حدود یکهزار دستگاه کانتینر نیاز داریم در حالی که کانتینرهای موجود در استان بسیار کمتر از این رقم است .
نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم گفت : در استان با برتری در تولید محصولات پروتئینی بویژه گوشت مرغ ، مرکبات ، لبنیات و چند محصول دیگر توان زیادی برای صادرات داریم ، ولی ضعف زیرساختی در بخش حمل و نقلی و گران بودن آن قدرت رقابت را از تجار ما گرفته و رغبتی برای آنان باقی نگذاشته است .
امیرمیران آملی افزود : در شرایطی که روسیه با ایجاد محدودیت برای محصولات ترکیه بازار مطمئنی را برای صادرات محصولات ایرانی باز کرده است، ما همچنان به دلیل همین ضعف زیرساختی و مشکل نقدینگی قادر به ورود تمام قد به این بازار نشده ایم و امیدواریم که مسئولان استانی و کشوری هر چه زودتر با رفع این مشکلات ، بهره گیری از فرصت ایجاد شده را فراهم کنند .
وی گفت : درخواست ما از دولت ایجاد زیرساخت برای تجار جهت صادرات محصولات به خارج از کشور است و شرایط باید به گونه ای باشد که تجار ما دغدغه ای جز صادرات کالا نداشته باشند .
میران افزود : ما تولید مازاد در محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، کیوی، مواد پروتینی ( گوشت مرغ) و سایر محصولات داریم که می توانیم برای تحقق خروج از اقتصاد تک محصولی و اقتصاد مقاومتی آن را صادر کنیم، ولی نبود زیرساخت حمل و نقل و سایر مشکلاتی که مربوط به حوزه زیرساخت صادراتی است، توفیق چندانی نداریم.
یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران در اتاق ایران هم گفت : به نظر می رسد برنامه ای برای صدور کالاهای تولیدی این استان به خارج از کشور در دستگاههای متولی وجود ندارد و صادرات کنونی نیز را تجار بر اساس توانایی های فردی خودشان انجام می دهند .
علی تقی پور افزود : اگر مرکبات استان برای صادرات پیش بینی می شود ، باید مسئولان مرتبط مزارع نمونه را برای این امر شناسایی کنند تا بتوان از این باغ ها محصول با کیفیت و متناسب با نیاز بازار خارجی صادر کنیم و نبود این شرایط باعث شده تا تجار ما توفیق چندانی نداشته باشند.
وی توضیح داد : برای صادرات مرکبات ما باید دو سایز از لحاظ وزنی داشته باشیم و با سورتینگ مناسب آن را صادر کنیم و این در حالیست که مرکبات ما در چهار سایز بسته بندی و موجب می شود تا کشور هدف اعتمادی به ما نداشته باشد و این کار متولیان امر در حوزه کشاورزی است.
تقی پور همچنین از آنچه که تصمیم آنی مسئولان امر در ارتباط با ایجاد محدودیت صادراتی نامید به عنوان دیگر مشکل حوزه صادراتی یاد کرد .
رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم گفت : شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی استان به روسیه از گذر محدودیت های ایجاد شده برای ترکیه فراهم شده است و باید هر چه سریع تر بتوانیم با تامین نیاز روسیه ، این بازار را در اختیار بگیریم.
عبدالله مهاجر افزود : اگر ما نتوانیم نیازهای روسیه را تامین کنیم ، آن کشور به طور قطع از سایر کشورها نیازش را تامین خواهد کرد و در این صورت ورود ما به بازار آن کشور دشوار می شود.
وی مهم ترین مشکل تجار مازندران برای ورود به بازار روسیه را در بخش زیرساخت حمل و نقلی ، گران بودن حمل و نقل داخلی و پرداخت نشدن یارانه صادراتی به محصولاتی مانند مرکبات دانست و گفت : در زمان حاضر تجار استان تولیدات استانی را از گیلان به روسیه صادر می کنند .
مهاجر ناهماهنگی بعضی دستگاههای مرتبط در حوزه صادراتی را دلیل دیگری برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران از استان گیلان دانست و افزود : با وجود تاکید استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان، هنوز هماهنگی خوبی در داخل استان برای حمایت از حوزه صادرات انجام نشده است.
استاندار مازندران هفته پیش در نشست بررسی مشکلات صادرات استان به مدیران تمام دستگاههای اجرایی هشدار داده بود که اگر در انجام وظایفشان برای آماده کردن زیرساخت های مورد نیاز صادرات تعلل کنند ، توبیخ خواهند شد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در پسابرجام شرایط برای صادرات ایران بهتر از گذشته شده و ما دیگر مشکل برگشت نقدینگی نخواهیم داشت و باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم جایگاه خودمان را ارتقا دهیم .
** صادرات ، ضامن دوام کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران هم آینده کشاورزی استان را در افزایش صادرات محصولات این بخش قابل دوام و رونق دانست و گفت : با روند فعلی برآورد ما برای سنوات آینده افزایش میزان تولیدات کشاورزی بخصوص مرکبات ، گوشت مرغ و لنبیات است که باید برای تولید مازاد بازار خارجی داشته باشیم.
دلاور حیدرپور افزود : اگر به هر دلیلی نتوانیم تولید مازاد کشاورزی مازندران را به خارج از کشور صادر کنیم، باعث بی رغتبی در کشاورزان و دست کشیدن آنها از تولید محصول می شویم و این آینده کشاورزی استان را به خطره می اندازد.
وی ادامه داد : جهاد کشاورزی هر فعالیتی را که در حیطه وظایفش تعریف شده است برای تجار و صادرکنندگان انجام می دهد و از هیچ کوششی هم برای افزایش صادرات دریغ نخواهد کرد .
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت : درحوزه صادراتی دستگاههای زیادی دخالت دارند و همه آنها باید وارد گود شوند و با انجام وظایف خودشان کمک کار حوزه صادرات باشند.
رئیس اداره ترانزیت اداره کل حمل و نقل مازندران هم بالا بودن نرخ جا به جایی کالاهای صادراتی با وسایل حمل و نقل داخلی را تائید کرد و علت آن را علاوه بر کمبود ماشین های کانتینردار ، ناشی از پرداخت هزینه های جانبی مانند دریافت ویزا ، ورود به کشور ثالث و نرخ سوخت در کشور مقصد صادرات از جمله روسیه اعلام کرد.
عباس یعقوبی پور گفت : خودروهای داخلی برای حمل بار به روسیه تنها در مسیر رفت با بار می روند و هنگام برگشت باید خالی برگردند که این وضعیت باعث افزایش یک و نیم برابری هزینه آنها و گران تر شدن نرخ حمل و نقل می شود .
وی پایین بودن قیمت خرید کامیون های کانتینردار در روسیه از یک سو و بالا بودن استهلاک خودروهای داخلی به دلیل بالا بودن میانگین عمر آنها را هم از دیگر علت های گرانی کرایه ناوگان حمل و نقل داخلی برشمرد .
یعقوبی پور گفت : دولت برای جبران اختلاف قیمت خرید کامیون های کانتینردار باید به مالکان این خودروها تسهیلات ازران قیمت پرداخت کند تا آنها بتوانند با نوسازی ناوگان هزینه استهلاک را کاهش دهند.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران هم که هفته پیش در راس یک هیات بازرگانی و تجاری به روسیه سفر کرد در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک آن کشور گفت : ارتباط دو کشور روسیه و ایران تنها از طریق دریا ممکن است و دریا کریدور سبز برای دو کشور تعریف شده است و زیرساخت های بنادر ایران بیش از بندرهای روسیه برای آغاز عملیات های حمل و نقلی تجهیز شدند.
محمد محمدپور عمران افزود : از سال گذشته بنادر ایران بویژه برای توسعه روابط با روسیه مجهز به تسهیلاتی شدند تا بتوانند کانتینرهای یخچال دار را پشتیبانی کنند و در شرایط فعلی نیز دولت به دنبال افزایش 300 کانتینر یخچال دار است.
وی پرداخت یارانه برای شکل گیری کشتیرانی منظم بین ایران و روسیه را یکی از مهم ترین حمایت های دولت یازدهم در حوزه صادراتی اعلام کرد.
محمدپور مهم ترین نگرانی صادرات به روسیه را ترخیص کالاهای فساد پذیر دانست گفت : ما به دنبال رایزنی برای ترخیض کالاهای فساد پذیر از کشتی ها در کم ترین زمان در دهانه رودخانه ولگا هستیم تا این کالا ها سریع تر وارد بندر آستاراخان شود.
وی افزود : با تجهیز خط ریلی اینچه برون میان ایران ، ترکمنستان و قزاقستان این شبکه ریلی فرصتی را فراهم کرده تا کالاهای ایرانی از طریق مرز قزاقستان وارد روسیه شود.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران گفت : باید بگویم که ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا استانداردهای لازم و زیرساخت ها و تاسیسات ضروری را ایجاد کند ، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی یکی از موانع صادرات کالا به روسیه را طولانی بودن روند صدور روادید دانست و افزود : رایزنی برای صدور روادید طولانی مدت و چندبار ورود در حال انجام است و با این کار بخشی از مشکلات تجار ما رفع می شود.
او تعرفه چندین باره از کالاهای ایرانی را در مقایسه با کالاهای ترکیه از دیگر مشکلات صادرات دانست و ادامه داد : انتظار می رود مسئولان روسیه با تعاملی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، قوانین را تا حد زیادی در راستای این مناسبات با تجار ما تعدیل کنند.
تماس چند باره خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مدیرکل بنادر و دریانوری مازندران و مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در این باره بی نتیجه بوده است .
6982/1654/1042
از حسین فلاحتی
انتهای پیام /*

تصویر اصلی محتوا