زیرساخت سامانه ملی معاینه فنی لنگ می‌زند

زیرساخت سامانه ملی معاینه فنی لنگ می‌زند

ترابر نیوز: سامانه ملی معاینه فنی،ساز وکاری است که هدف از اجرای آن،پیشگیری از جعل کارت ها و برگه های معاینه فنی است،طرح و ایده ای قابل قبول و هوشمندانه که با ضعف های زیرساختی قابل توجهی مواجه است.

در طی ماه های اخیر سامانه سیمفا در راستای همسان سازی و استاندارد سازی مراکز معاینه فنی کشور بر سر زبان ها افتاد.

یکی از اصلی ترین عوامل در مطرح شدن این چارچوب به شرایط بسیار نامساعد آلایندگی های هوا در طی هفته های گذشته در کلانشهرها و بخصوص پایتخت  باز می گردد و سپس به مسائلی که بعضا در خصوص جعل برخی از مدارک معاینه فنی در رسانه ها مطرح شد.

مکانیزمِ کارکردی این ساز وکار به این نحو است که امکان گزارش گیری مدیریت از طریق ستادهای معاینه فنی خودرو را در کشور فراهم کرده است.

در چنین شرایطی مشخص می شود که مالک خودرو در چه ساعت و تاریخی و به کدام مرکز معاینه فنی مراجعه داشته  است و ظاهرا هویت متصدی مربوطه در چنین مراکزی نیز در این سیستم و سامانه محرز می گردد.

طبق آمار منتشر شده،در حال حاضر 440 مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که از این میزان قریب به 401 مرکز ( به جز مراکز معاینه فنی کلانشهرها) به سیستم یکپارچه سیمفا متصل شده اند و 39 مرکز باقیمانده نیز مشمول کلانشهرهایی می شود که قریب به 70 درصد از برگه های مراکز معاینه فنی را صادر می کنند.

آنچه که بزرگترین چالش پیش رو در این حوزه به شمار می رود به امکانات فرسوده معطوف می شود و به نظر می رسد با توجه به وضعیت استهلاک ادوات و تجهیزات موجود درمراکز  معاینه فنی ،موانعی جدی در مسیر تحقق مطلوب این طرح وجود دارد.

یکی از الزامات طرح مورد اشاره،لزوم لحاظ کردن تسریع و فوریت در مکانیزه شدن مراکز معاینه فنی است و این در شرایطی است که فرسودگی تجهیزات در مراکز همچنان به قوت خود باقی است.

ازدیگر  نگرانی های این عرصه به مراکز معاینه فنی قدیمی باز می گردد که تجهیزات آنها بروز نیست و این احتمال می رود که با توجه به فرآیند دستی بودن انتقال داده ها متصل شدن آن به سامانه مذکور نتواند آنطور که باید با بازدهی مطلوبی همراه شود.

به واقع تمامی مراکز معاینه فنی کشور باید در یک محدوده زمانی مشخص به سیستم ثبت و خروج دوربین ها جهت اعمال کنترل ونظارت فزاینده تجهیز شوند و در شرایطی که تمامی مراکز معاینه فنی کشور به جز کلانشهرها،داده ها بصورت دستی انجام می شود، نمی توان بصورت 100 درصد، نسبت به مهار جعل کارت معاینه فنی امیدوار بود.

به نظر می رسد در روش اصولی و قاعده مند باید ابتدا زیرساخت ها به نحومطلوبی فراهم شود و سپس نسبت به اجرای طرح مورد نظر اقدام کرد و با اوصاف موجود ظاهرا این امر خطیر آنچنان که باید رعایت و لحاظ نشده است،در شرایط کنونی تنها راه برون رفت از وضعیت موجود و افزایش ضریب اطمینان،مستلزم تامین تجهیزات بروز است.

اگر چه تحقق این امر احتمالا مستلزم اعتبارات خاص به خود است که تامین آن با توجه به فوریتی که برای طرح لحاظ شده دشوار خواهد بود اما با توجه به هدفی که از تعریف این ساز وکار دنبال می شود،می طلبد با نگاهی ویژه نسبت به روز کردن مراکز معاینه فنی باقیمانده، از لحاظ فنی و تجهیزاتی دقت نظر لازم لحاظ شود،تا خروجی و کارکرد لازم بدون هرگونه دغدغه ای و با حداکثر ثمر بخشی حاصل شود.

ثمره ای که مزایای آن را باید در هوای پاک جستجو کرد،هوایی که میلیون ها انسان در زیر چتر وسیع آسمان استنشاق می کنند و در حال حاضر به یکی از معضلات عظیم زیست محیطی در کشور مبدل شده است.

مشکلی که هر از چندگاهی تشدید و با حجم انبوهی از اخبار در رسانه ها پوشش داده می شود و بعضا پس از رفع مقطعی مشکل به فراموشی سپرده می شود ، اما این بار ظاهرا قرار است به نحوی جدی تر و بصورت مستمر به آن پرداخته شود.

ورود تعدادی تاکسی هیبریدی،سامانه ملی معاینه فنی و تشدید سخت گیری ها برای طرح های زوج و فرد نشانه هایی است که موید عزمی جدی برای مهار و کنترل این معضل است،امری که استمرار و فرهنگ سازی لازمه و ضامن موفقیت آن خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان

تصویر اصلی محتوا